Δημοτική Πινακοθήκη Ιωαννίνων

Συλλογή Σχεδίων Θάλειας-Φλωρά Καραβία

Θάλεια Φλωρά-Καραβία (1871-1960)

Ανάμεσα στους παραγωγικότερους Έλληνες ζωγράφους κατατάσσεται η Θάλεια Φλωρά-Καραβία, η οποία αποτελεί μια ξεχωριστή περίπτωση στην ιστορία της νεοελληνικής τέχνης, όχι μόνο για το εύρος και την ποιότητα του έργου της αλλά και για τον δυναμικό τρόπο ζωής της, διαφορετικό από εκείνον των περισσοτέρων σύγχρονων ομόφυλών της.

Κατά τη διάρκεια του Α΄Βαλκανικού Πολέμου αποφάσισε να ακολουθήσει τα ελληνικά στρατεύματα ως ανταποκρίτρια της αλεξανδρινής Εφημερίδος που διηύθυνε ο σύζυγός της Νίκος Καραβίας. Κατέγραψε τις επιτυχίες και τις κακουχίες του ελληνικού στρατού από τη Μακεδονία έως την Ήπειρο, καταφέρνοντας όχι μόνο να αντεπεξέλθει στις δυσκολίες του εγχειρήματος, αλλά και να εξελίξει την τέχνη της.

Στα σχέδια που φιλοτέχνησε κατά τη διάρκεια του πολέμου του 1912-1913 διαπιστώνεται η πρόθεσή της να καταγράψει τη ζωή των στρατευμάτων, των προσφύγων και των τραυματιών, καθώς και η επιθυμία της να εφαρμόσει στην απόδοση αυτών των σκηνών μια σχεδόν ιμπρεσιονιστική τεχνοτροπία. Ο Γρηγόριος Ξενόπουλος χαρακτήρισε αυτά τα σχέδια «μουντζουρώματα»· ωστόσο η δύναμη της γραμμής της αποδίδει με τον πιο εύστοχο τρόπο την ένταση του μετώπου και η μορφική ελευθερία των σχεδίων τα καθιστούν μερικά από τα εκφραστικότερα έργα της. Το ίδιο άμεση και εκφραστική είναι η προσωπογραφία του νεαρού Προσκόπου, ο οποίος ατενίζει κατάματα τον θεατή με τη σοβαρή αλλά αθώα έκφρασή του και την εξεζητημένη, γεμάτη περηφάνια πόζα του – ένα από τα πορτρέτα που η Φλωρά φιλοτέχνησε στο περιθώριο των στρατιωτικών της σχεδίων.

Τα περίπου 70 αυτά σχέδια δωρίθηκαν στην Πινακοθήκη από το σωματείο «Φίλοι των Ιωαννίνων», το οποίο τα αγόρασε το 1957 από την ίδια την καλλιτέχνιδα.